Nederlands MediaNetwerk

Kunnen betaalde kranten jongeren als doelgroep vergeten?

Vanochtend een klein berichtje in de Vlaamse Metro: 'Metro best gelezen onder jongeren.'

Niet echt een verrassing, maar moeten de betaalde kranten zich nu zorgen gaan maken om een vergrijzing van hun ledenbestand? Als ze dat al doen: wat is de remedie?

Weergaven: 311

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

@ Johan, betalen voor nieuws verleden tijd, meer en meer gratis anp berichten dus; gelardeerd met overmatig veel beltoonreclames en wat al niet meer. Ook die schoorsteen moet roken toch?. Ik weet het niet, maar nog steeds voel ik me beter als ik 's ochtends bij het ontbijt de verdieping kan lezen wat er de vorige avond gratis binnenkwam. Andere invalshoeken, betrokkenen/ getroffenen, hoe pakt die maatregel uit in de praktijk. Welke nuances kwamen niet aan bod. Daar lees ik een krant voor zodat ik uit al die feiten en meningen mijn eigen oordeel kan vellen.
Herman,

Ik ben het helemaal met je eens, maar ik constateer dat ook de nieuwsconsumptie niet ontkomt aan de 'Mc Donalds'-idering, oftewel: het moet snel en goedkoop tot je genomen kunnen worden tegenwoordig.
Dat zal zeker gelden voor veel nieuwsconsumenten; net als bij 'eters' die McDrive als ultieme culinaire ervaring beleven.
Maar gelukkig zijn er ook mensen die meer willen, McDonalds is okay (persoonlijk prefereer ik Burger King), maar alleen als er ook een alternatief is.
Gelukkig weten meer en meer jongeren zich hierin ook te vinden. Na de eerste slachting onder betaald nieuws zal de markt zich dus stabiliseren en zullen de spelers die rekening houden met de (veranderende) wensen van de consument en daarop inspelen overleven.
We wachten af of die voorspelling uitkomt, stel ik voor :-).
En de ouderen zijn het krant lezen, van achteren naar voren dus helemaal, nog het meest gewend!
Laten we niet vergeten dat deze 'jongeren' voor de komst van de gratis kranten uberhaupt geen kranten lazen. De betaalde kranten zijn de jongeren dus niet kwijtgeraakt aan de Metro en hoeven zich (daarover in ieder geval) dan ook geen zorgen te maken.

Wel kunnen ze iets leren van het feit dat voorheen niet krantenlezende jongeren dat plots wel zijn gaan doen. Dat komt door de elementen:
GRATIS
JE HOEFT ER NIETS VOOR TE DOEN (worden op ieder station in je handen gedrukt)

Misschien wil (een deel van) de jongeren beste wel een andere/ betere krant, maar dat weten we pas als we die ook gratis overal aanbieden....
Hm, ik denk dat het voor een groot gedeelte ook met de inhoud van de gratis kranten te maken heeft. Korte berichten, veel 'soft news' (kan even niet op een pakkende Nederlandse term komen).

Antwoorden op discussie

RSS

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden