Nederlands MediaNetwerk

Net op het moment dat iedereen het er over eens was dat Hyves op termijn onvermijdelijk ten grave zou worden gedragen door Facebook, was er de overname door De Telegaaf. Opvallend, omat De Telegraaf juist het akkevietje met Speurders versus eBay/Marktplaats achter de rug heeft en dus heeft ervaren hoe het werkt. Weet De Telegraaf misschien iets wat wij niet weten? Deze week daarom de vraag:

Wat gaat De Telegraaf in vredesnaam met Hyves doen?

Weergaven: 422

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Goed verhaal Wim.
'Hightech' in de zin van de onderliggende programmatuur, dat weet ik niet. Het is natuurlijk maar hearsay, maar van toch veel hearsay hoor ik dat de onderliggende architectuur van Hyves notoir slecht is. (Met als reden de zeer snelle groei waardoor de database in een niet optimale structuur nogal explodeerde.)

Waar of niet waar is het natuurlijk wel relatief 'high tech' in opzet van de site zelf, laten we zeggen de frontend. Het grootste 'social network' van Nederland, dat verdient toch wel lof, of het nu op relatief veel servers draait of niet.

Maar wat moet TMG daar nu mee. Ik moet zeggen dat ik kritisch ben: dit kan heel hard mis gaan, laten we niet flauw doen: ookal ben ik niet de doelgroep (meer) van Hyves zover ik dat kan inschatten, ook buiten mijn cohort zie je toch mensen twijfelen of iets anders niet leuker is. Maar feit blijft dat Hyves ook met aftrek van de inactieven gewoon een flink netwerk is. Dus er zijn ook kansen om het heel goed te doen denk ik zo. In die zin helemaal eens met Jan Bennink hier dus: een prachtige zet. Weet TMG dit goed aan te pakken dan is het een mooie aanvulling voor hun 'portfolio'. De uitdaging is hier mijns inziens te blijven innoveren, en het toch vrij lokale aspect van Hyves te benutten door veel meer dan Facebook dichter 'op' Nederland te gaan zitten met nog betere diensten en acties.

Misschien kunnen ze zelfs 'mijn' doelgroep weer terugwinnen door afgeleide Hyves diensten aan te bieden waardoor ik niet meer op die bloatware website hoef te zitten. Of denk aan de hyperlocal initiatieven van Bart Brouwers, een koppeling hiermee of wederzijdse ondersteuning op de een of andere manier lijkt me veelbelovend.

Hiermee wil ik dus niet meegaan met de doemdenkers die denken dat TMG nu wel even Hyves gaat misbruiken en je profiel niet meer veilig is. Een koppeling aan een ander TMG initiatief wil niet zeggen dat die zomaar over al jouw content kan gaan beschikken. Ik denk eerder aan bijdrages die je zo makkelijker kunt leveren.
Van denkbeelden die gaan van TMG = Telegraaf = jongetje ruben = misbruik van privé gegevens op hyves snap ik eigenlijk weinig. Wanneer dat gepaard gaat met 'ik blijf wel alleen bij facebook' dan heb je het sowieso niet begrepen, over dataminen gesproken.
Jouw Hyves foto's, prive krabbels etc. ineens als content voor andere sites gebruiken, daarmee zou TMG niet alleen Hyves zelf een flinke duw richting afgrond geven, dit is voor zover ik kan nagaan juridisch ook niet te doen. Van mij mag je denken dat ze daar alsnog niets om geven, maar dan vraag ik me af hoe serieus je denkt over het idee Mediabedrijf. Of je de Telegraaf wel of niet een toffe krant vindt staat imo helemaal los van wat het moederbedrijf voor hopelijk goede toekomst van Hyves voor ogen heeft staan.
Hyves heeft de look & feel van een 12-jarige. Facebook heeft minder toeters en bellen en is een goed instrument om naast skype internationaal contact te houden met mensen. Voor de rest wens ik iedereen veel succes!
Volgens mij heeft Facebook juist meer toeters en bellen, maar ziet het er door de layout (voor mij) overzichtelijker en 'strakker' uit. (Ik ga er van uit dat je hier eigenlijk op doelt.) Met de kanttekening dat sommige pagina's gewoon toch best lastig te vinden zijn door deze minimalistische opzet; probeer vanaf je profielpagina nog maar eens de 'create page' optie snel terug te vinden. En ook Facebook krijgt steeds meer functionaliteit er bij (en dan heb ik het niet over alle 3rd part applicaties die mijn timeline vervuilen) gelukkig weten ze dat tot nu toe redelijk netjes in de strakke layout te houden.

Vergis je overigens niet; er is best een lijst aan privacy gerelateerde bezwaren bij Facebook die ik bij Hyves nog niet ben tegengekomen.

Peter Wingender zei:
Hyves heeft de look & feel van een 12-jarige. Facebook heeft minder toeters en bellen en is een goed instrument om naast skype internationaal contact te houden met mensen. Voor de rest wens ik iedereen veel succes!


Pi-Qui Baltink zei:
Helaas ben ik niet overtuigd van de goede intenties van De Telegraaf. de berichtgeving is slecht, verdraaien van feiten, en ga zo maar door. Gezien het manipulatieve gehalte van de verslaggevers, redactie en aanhang, voel ik helemaal niets voor deze mensen. Ik had liever dat ze er niet waren. Geenstijl hebben ze ook al opgekocht, dus mij is wel duidelijk wat ze hopen te bereiken. nog meer macht over de perceptie van de "gewone" Nederlander. Als "professional" moet je overal omheen of langs lopen? Dat denk ik niet, het leven is keuzes. Ik moet er wel achter staan, en ik moet zeggen dat ik Hyves gewoon niks vind. Het meeste is oppervlakkig geleuter. Ik heb geen zin meer n het 'domme volk" waar wij mee moeten communiceren. Laat staan dat ik opensta voor het prive gehalte van de TMG groep. Een corrupt manipulerend zootje ongeregeld dat ze zouden moeten opsluiten. Ik heb echt een hekel aan het blad, de groep en de mensen die daarvoor schrijven. Nog even, en dan hebben we een fascistische politiestaat. Op naar het Nieuwe Nederland.
TGM gaat hetzelfde doen wat ze al doet en al zoveel andere mediaconglomeraten ter wereld doen: adverteerders een mix van media bieden, waarop doorgeplaatst (zo noemden ze dat vroeger bij de verkoop van advertentieruimte) kan worden en waarmee cross-overs kunnen worden gerealiseerd. Niet briljant, maar voor de Nederlandse markt wel redelijk uniek en dus een slimme zet. Temeer daar TGM hiermee zichzelf in een meer regisserende rol plaatst en adverteerders daar nu juist naarstig naar op zoek zijn.
Het kranten lezende publiek is aan het verouderen want we lezen natuurlijk allemaal online de sites van de verschillende kranten of nog alleen maar de headlines op www.voorpagina.info . De gedrukte en betaalde versies van kranten is iets van het verleden.
Hyves wil meer de multimedia kant uit door TV te integreren met social media hoewel dit zich voorlopig beperkt tot uitzending gemist. TV stations komen met een chat functie. De telegraaf wil zich natuurlijk ook met met haar nieuwe TV zenders gaan profileren de vraag is of dit niet allemaal een beetje achter de feiten aanhobbelen is want er zijn online mogelijkheden om meer dan 5000 TV stations te bekijken vanaf een enkele website zoals op: 1001 TV
Wat leuk, 2 URL's en beide van je eigen bedrijf! Dat we net die sites moeten hebben!
Aux serieux: sorry maar dat kun je toch wel iets subtieler opschrijven, waar jij denkt dat de toekomst ligt. Daarnaast snap ik ook niet waar jij Hyves via TMG met TV ziet integreren. Of doel je op de NOS api? Dat staat hier natuurlijk helemaal los van; dat had Hyves zelf ook gekund. Maar ik zie graag je uitleg tegemoet waar dit wel gaat gebeuren en we uiteindelijk gewoon alsnog bij jouw website uitkomen.
Hey Peter Hintzen, gefeliciteerd met je prachtige websites, maar zeg het gewoon als je je eigen winkeltje wilt promoten.
Hyves verwijderen...daar zijn nu al 1 Miljoen links naar te vinden. gewoon even googelen. Ik denk dat er een tendens aan de gang is.

Goed idee om het gewoon eerlijk te zeggen als je je eigen winkeltje wil promoten. Bij deze:

 

Ik wil graag mijn eigen winkeltje promoten: www.fredmantel.com

 

Maakt ook koppelingen met social media, behalve met Hyves :-)

 

Nee serieus, Hyves maakt een wat Mickey Mouse-achtige indruk op me. Leuk om de vakantie foto's in neer te zetten. Die kan de telegraaf prima gebruiken.

 

Telegraaf heeft ook groupdeal gekocht. Groupdeal is een soortgelijk bedrijf als groupon. Waarom? Ze zien er winst in dat is al rede genoeg om het te kopen en het zelfde geldt voor hyves. Wat ze ermee gaan doen is gewoon verder gaan met waar ze eerst ook al deden,  alleen de winst gaan naar uiteindelijk naar iemand anders..

 

Qais Helali

Antwoorden op discussie

RSS

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden