Tags:
Het loopt vooralsnog niet storm op de reactie's van je overigens interessante vraag. Wellicht is dat al een antwoord an sich ;-)
Ik gebruik Twitter (& Facebook) sinds +/- 1 jaar als integraal onderdeel van onze communicatie mix. Voor beide media kan ik je nog geen serieus oordeel geven. Het is nog behoorlijk gissen al neig ik naar het volgende oordeel;
* Facebook; kost niets, levert nauwelijks wat op, verwaarloosbaar voor mijn mix anders dan 'image-building' indien nodig.
* Twitter: kost wel wat nl 'heel erg veel tijd'. Kan je zomaar een fte opzetten. Levert direct resultaat (heb nieuwe klanten gekregen via Twitter, en krijg ook input of kritiek via Twitter). Groeit heel snel. Ik krijg plm. 20 nieuwe followers per dag op mijn product Twitter account. De daadwerkelijke conversie kan ik helaas niet bepalen.
Mijn ervaringen.
Gewoon je product pluggen op Twitter werkt niet. Een eigen 'persoonlijkheid' hebben dat binnen de kaders van je bedrijf of product kan opereren juist wel.
Verspreiden van PR info via Twitter levert wel degelijk extra hits op de blogs en fora. Maar nogmaals alleen PR-links twitteren juist het tegenovergestelde.
Een adequaat Twitter profiel opbouwen, en onderhouden zou imo een nieuwe taak van PR bureaus kunnen/moeten zijn. Het aanleggen van een online-dossier, en online personality is een strategische PR aangelegenheid voor ieder bedrijf.
Levert het nu wat op? Nee, geen fluit imo. Maar goed, dat onachtzame overspeelde menigeen in 1999. Vraag; "Moet jij niet eens een website hebben?" Antwoord; "Nee, ik doe niet aan Internet, past niet bij mijn bedrijf en mijn klanten."
Ik ben ook net 4 dagen begonnen met 'actieve' Twitter houding. Vind het best interessant want geeft een extra dimensie. Je moet inderdaad wel erin duiken wat je er allemaal mee kan om het een beetje gericht aan te pakken. ben ik me nu aan het inlezen. Met ons congresbureau CommGres zijn we regelenmatig ons aan het inlezen op nieuwe oderwerpen. Ik heb bijvoorbeeld dinsdag een kennismakings gesprek. Zie Twitter als een bron om 'laatste nieuwtjes' van een onderwerp te vinden. En natuurlijk meer info over de (toekomstige) klant. Een bron van informatie dus. Daarnaast kun je er zelf ook vragen op kwijt.
Hi Paul,
Ik gebruik Twitter alleen als meer persoonlijk communicatietool & zet het dus niet bewust zakelijk of voor Pr in. Stel er wel met regelmaat vragen waarop vaak per ommegaande hele goeie antwoorden terukomen.
De Twittergemeenschap in Nederland is nog ieniemini, denk 15.000 mensen of zo, maar daar zitten dan wel weer veel journaliste en en mediamensjes bij. Die zijn (terecht) kritisch op informatie waarmee mensen zakelijke of commerciele boodschappen het netwerk in blazen. Je hebt dus ook een afbreukrisico als je Twitter gaat inzetten als PR tool.
Ciao, Antoinette
Welkom bij
Nederlands MediaNetwerk
Nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox
Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)
Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief
Stuur ons uw persberichten!
Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar
info@nederlandsmedianieuws.nl
Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws
230 leden
200 leden
168 leden
159 leden
153 leden
114 leden
110 leden
104 leden
95 leden
88 leden
83 leden
82 leden