Nederlands MediaNetwerk

Telegraaf wil delen van PCM kopen. Is dat een goed idee?

PCM dreigt zichzelf grotendeels aan de Persgroep van Christian van Thillo te verkopen - in Nederland inmiddels eigenaar van Het Parool en Q-Music. Frank Volmer, directielid van Telegraaf Media Nederland, ziet de bui al hangen: PCM voor een habbekrats in handen van de Belgische concurrentie en wil zelf ook graag een aantal PCM titels kopen. Is dat een goed idee?

Weergaven: 438

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Rachel de Jonge zei:
als dit betekend dat de Telegraaf zich gaat bemoeien met de inhoud van de dagbladen en alle dagbladen vol met sensatie komen te staan, mogen de Belgen PCM hebben.
Wat een teleurstellend kortzichtig standpunt zeg. Advies: misschien toch eens echt de T. lezen.

Maar goed, my two cts: de nationaliteit van potentiële kopers lijkt mij een non-argument. En @Herman Couwenbergh pluriformiteit trouwens ook.
Immers, bij PCM zit simpelweg de rest van de landelijke dagbladen. En twee spelers is toch evenmin werkelijk pluriform te noemen.
Als 5 grote kranten onder 1 paraplu al acceptabel is, dan zijn 6 dat toch ook?

De realiteit is dat kranten hun broek niet in hun eentje op kunnen houden en dus bundelen ze hun krachten. En waar ze die bundelen maakt mij verder weinig uit. Ernstiger is dat het überhaupt nodig is om die krachten te bundelen.
NRC Handelsblad/Next en de Volkskrant uit elkaar halen is een goed idee. Benoem nieuwe directie bij PCM (en vooral ook nieuwe commissarissen). Laat PCM De Pers voor 1 euro kopen en maak er weer een goede, dikkere gratis krant van, met hulp van de Volkskrant-redacteuren die nu te weinig te doen hebben.
Wat mij betreft mag NRC Handelsblad/Next naar de Telegraaf Media Groep, dat de komst van een echte extra concurrent uit Belgie natuurlijk niet graag ziet. Wel jammer dat ze daar Geen Stijl aan boord hebben genomen, geen pré als je NRC wilt hebben.
Dan blijven er de AD's over voor Van Thillo en zijn Persgroep (ook in Den Haag, Rotterdam en Utrecht). Die naam AD zal dan wel verdwijnen.
Everybody happy? Een beetje, want overal zullen forse reorganisaties noodzakelijk zijn (het gaat bijna overal zo vreselijk slecht in de mediasector...)
Of het een goed idee is , rekent men onder vers nr. 2
Het is wel een heel goed idee om het binnen het Nederlands Media Netwerk over t ehebben.
Waar het PCM om gaat is dat de Nederlandse Mededingsauthoriteiten het niet zomaar zullen kunnen gaan goedkeuren. Dan moet er wel een beetje meer water door de Maas in Rotterdam. !! Ongeacht het bod van Telegraaf Media Nederland.
Ik citeer enkele woorden van Mario Been, toekomstig trainer van Feijenoord in NOS Studio Sport van gisteravond. . Als Rotterdammer wil ik nooit bij Ajax aan de slag ongeacht het bedragdat ze mij bieden. Wat een uitspraak. Vanaf nu kan Feijenoord weer gaan winnen. Eindelijk is een goede trainer met kansen voor de club gevonden. Datzelfde geldt nu voor PCM . Ooit initaitiefnemer en pionier van het uitgeven van onafhankelijke bladen. Denk aan het Parool. En het helaas ter ziele gegane : "het Vrije Voilk" Een vrije krantenclub nimmer in handen van de Telegraaf. Dat is schier onmogelijk.
Drs W. van Norden , Herman Wigbold, Ward Messer e.a. draaien zich in hun graf om of sterven ter plekke bij het horen van dat nieuws of die overname.
let wel de pluriformiteit van de Pers is uitsluitend voor PCM bladen gewaarborgd als de aandelen NIET in handen van de Telegraaf komen.
Het is überhaupt al een droefenis te constateren dat het beleid van PCM sedert 1996 als zeer slecht betiteld kan worden omdat zij zich niet meer als courantiers maar als rendementsjongens hebben gedragen. Ook flinke bonussen ( soms ten onrechte) hielpen niet tot wederopbouw.
Het verkopen van enkele bladen aan de Persgroep in België zou een verademing kunnen zijn voor de vrije pers in de Nederland. Ook voor de Benelux. En Vlaanderen hoort daar zeker bij. Waarvan akte, Willem Rietdijk
ze kunnen wel willen of daarnaar hinten, maar in het lange-termijn plan van TMG zit toch echt geen ruimte voor print/dagbladen (zie ook artikel in De Journalist). daarnaast zijn nou net honderden mensen ontslagen, en zit het bedrijfsverlies vooral in de dagbladsector.
Michael van Os zei:
Wat mij betreft mag NRC Handelsblad/Next naar de Telegraaf Media Groep, dat de komst van een echte extra concurrent uit Belgie natuurlijk niet graag ziet. Wel jammer dat ze daar Geen Stijl aan boord hebben genomen, geen pré als je NRC wilt hebben.
Kan me behoorlijk in je redenatie vinden, maar vraag me af waarom er (niet alleen jij, maar in algemeen) zo anti over GS gesproken wordt. Het mag je stijl niet zijn, maar voor hun doelgroep doen ze het toch goed? Klinkt in mijn oren hetzelfde als dat eeuwige waardeoordeel over de T. En ook daarvan vind ik dat ze het voor hun doelgroep goed doen.
Daar is toch niets mis mee?
Of is het eigenlijk een waardeoordeel over die doelgroep?
Een lastige keuze. De structuur van PCM is nogal ouderwets, maar kan per titel soms innovatief zijn. Parool was al weg, AD is een lastig probleem in de relatie met Wegener, Trouw is relatief klein, Volkskrant is zoekende en NRC moet een keuze maken of zij wel met twee totaal verschillende titels dagelijks wil verschijnen.

Wat zou de Telegraaf dan willen hebben? Drukkerijen? Nee, geen sprake van. Redacties? Vooruit dan maar, maar dan wel zo klein mogelijk. Titels? Nou, welke is dan een logische toevoeging op De Telegraaf? Wat Volmer wil, is mij nog niet duidelijk.

Angsten dat alles in Belgische handen komt? Niet echt, ze wisten immers een succes van Het Parool te maken. PCM had het nakijken. Dat de deal met AD nog steeds niet rond is, heeft te maken met het onzekere economishce klimaat. Dus of de Belgen geheel PCM zouden willen, hebben? Nou, dat verwacht ik niet.

Waarom splitst PCM zichzelf niet op? Weg met die holding, weg met al die overhead. Gewoon lean en mean goede journalistiek bedrijven en het drukken niet meer zelf doen. En de titels onafhankelijk met elkaar laten concurreren. Dat innoveert de innovatie in krantenland. O ja, dus ook weg met die redactie statuten en redactie en commercie veel dichter bij elkaar......
Gitta Bartling zei:
Schaalvergroting is aan de orde van de dag, zeker nu het toch al moeizame dagbladenland ook te maken heeft met de effecten van de kredietcrisis.
Hoewel je overname door de Persgroep wellicht niet moet willen, is de Telegraaf volgens mij ook niet echt wenselijk.
Ik heb genoeg kranten en bladen gezien die in het Telegraaf-consortium terecht zijn gekomen en hun oude identiteit verloren. Wellicht biedt van Thillo meer handhaving van de identiteit van de bladen en kranten.
Idee misschien: bel van Thillo eens hoe hij hiermee om wil gaan...?
Goed idee Gitta. Bel jij van Thillo of doe ik het? Ik stel me zo voor dat van Thillo wil beginnen met het Rotterdams en Utrechts Nieuwsblad uit de PCM te halen. Bij het AD verdampen ze nog verder dan nu het geval al is.
Dat wordt lachen: de Azijnbode en Geen Stijl in dezelfde handen: krijgen ze straks ook hetzelfde portal?

Nee, nooit doen: weg pluriformiteit en ook de TMG kan worden overgenomen door een buitenlandse club leegzuigers.

Nee, dan naar België: de kunnen hun eigen media dan tenminste lezen.
Peter Luit zei:
Waarom splitst PCM zichzelf niet op? Weg met die holding, weg met al die overhead. Gewoon lean en mean goede journalistiek bedrijven en het drukken niet meer zelf doen. En de titels onafhankelijk met elkaar laten concurreren. Dat innoveert de innovatie in krantenland. O ja, dus ook weg met die redactie statuten en redactie en commercie veel dichter bij elkaar......
Eens. En zolang je eerlijk bent naar je lezers en jezelf als redactie, is daar imo helemaal niets mis mee. Het is uiteindelijk een commerciële gedachte (namelijk of iemand wil betalen om te lezen/adverteren naast wat jij schrijft) die het maken van een krant of blaadje überhaupt mogelijk maakt.
Gezien de recente ontwikkelingen in krantenland lijkt een concentratie van activiteiten me logisch. Het lijkt er op dat print media in deze vorm aan het einde van de levenscyclus is, dan kan je alleen maar concurreren met lage kosten en efficiente productie en distributie. De discussie over pluriformiteit vind ik hier niet van toepassing. Pluriformiteit verplaatst zich naar andere media. In de discussie is slechts van belang of onafhankelijke nieuwsgaring en onderzoeksjournalistiek gegarandeerd blijven. Daar hecht ik persoonlijk de meeste waarde aan. Voor PCM is de aansluiting bij een draagkrachtige partner opgelegd pandoer (geen keuze dus....).
De Telegraaf als hoeder van de pluriformiteit van de vaderlandse pers? Zijn wij serieus?

Antwoorden op discussie

RSS

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden